دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

بزرگسالان بعد از خواب سبک بیشتر از جوانان فراموشی میگیرند


تحقیقات اخیر نشان داده است افراد بزرگسال در مقایسه با جوانترها پس از بیدار شدن از یک خواب سبک بیشتر دچار فراموشی می شوند.


بدیهی است همزمان با افزایش سن، افراد بزرگسال بیشتر دچار فراموشی می شوند و رفته رفته سپردن اطلاعات گوناگون به حافظه مثل اینکه کلید را کجا گذاشته ام برای آنان دشوارتر می شود.تازه ترین مطالعات در باره رابطه افزایش سن و فعالیت های مغزی و حافظه افراد نشان می دهد افراد بزرگسال ارتباط نزدیکی با فراموشی پس از خواب سبک دارند. پژوهشگران براساس یافته های جدید علمی خود معتقدند افراد بزرگسال در مقایسه با جوانترها کمتر دچار خواب عمیق می شوند.
افزون برآن، بیش از نیمی از افراد بزرگسال پس از یک خواب عمیق کمتر قادرند اتفاقاتی که در ذهنشان بوجود آمده را بیان کنند.
اگر چه به گفته پژوهشگران یافته های کنونی بطور جدی قابل اعتماد نیستند زیرا اینگونه آزمایش ها صرفا بر روی گروه خاصی از زنان انجام شده است اما همین دستاوردهای جدید علمی می تواند پایه ای باشد تا براساس آن محققان بتوانند راههای بهتری برای لذت بردن از خواب عمیق برای بزرگسالان را شناسایی کنند.
این درحالی است که به گفته متیو واکر، استاد عصب شناسی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، برعکس بزرگسالان خواب عمیق برای جوانتر ها بهتر می تواند به حافظه آنان کمک کنند و آنها عمدتا قادرند تا آنچه که در زمان خواب در حافظه آنان اتفاق افتاده را بیان کنند.
پژوهشگران در آزمایش های ویژه کارکرد حافظه از هجده جوان با میانگین سنی بیست سال و پانزده بزرگسال با میانگین سنی هفتاد و دو سال تست حافظه انجام دادند.محققان رفتار این افراد را در زمان خوابیدن زیر نظر داشتند و همه جزئیات آنرا ثبت می کردند.در نتیجه آزمایش های روانشناختی و عصب شناختی، پژوهشگران دریافتند اگرچه افراد بزرگسال و جوان در باره یادآوری امور پیش از خوابیدن تا حدودی برابر و یکسان بودند اما توانایی قدرت یادآوری پس از خوابیدن در این دو گروه سنی متفاوت بود.
از اینرو، پژوهشگران دریافتند پنجاه و پنج درصد از افراد بزرگسال پس از بیدار شدن قادر به یادآوری و بیان واکنش های حافظه خود نیستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد