دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

استفاده از موتورهای جستجو حافظه ما را کم می کند


وقتی بدانیم اطلاعات به طور آنلاین در دسترس‌اند و با یک جستجوی ساده می‌توان آن‌ها را در اختیار داشت،‌ زحمت کم‌تری برای به خاطر سپردن آن‌ها به خود می‌دهیم و این، نحوه کار حافظه ما را تغییر می‌دهد.


به لطف موتورهای جستجوی اینترنتی،‌ ما دیگر لازم نداریم بسیاری از مطالب را به ذهن بسپاریم. چرا که هر گاه به آن‌ها نیاز داشته باشیم،‌ تنها با وارد کردن چند کلیدواژه، به منبعی عظیم از اطلاعات دست می‌یابیم. به نظر می‌رسد این تغییر شیوه دستیابی به اطلاعات در زندگی امروز، روی طرز کار سیستم حافظه ما تاثیر گذاشته است!

محققین در مطالعه جدید خود روی 46 دانشجو،‌ به این نتیجه رسیدند که دانشجویان وقتی بدانند اطلاعات تازه یادگرفته‌شده روی یک رایانه وجود دارد و بعد در دسترس آن‌ها خواهد بود، کم‌تر این اطلاعات را به ذهن می‌سپارند و در نتیجه آن‌ها را کم‌تر به یاد خواهند آورد.

به طور خلاصه، بر اساس یافته‌های این مطالعه،‌ شما اگر بدانید به صورت آنلاین به اطلاعات دسترسی خواهید داشت،‌ زحمت کم‌تری برای حفظ کردن آن‌ها به خود خواهید داد.

شاید خیلی مدرن و تازه به نظر برسد،‌ اما در حقیقت این همان سیستمی است که ما در ارتباط با افراد دیگر به کار می‌بریم. به گفته الیزابت اسپراو، روانشناس دانشگاه کلمبیا، وقتی افراد در گروهی عضو باشند و با یکدیگر کار کنند،‌ از شکلی از حافظه که به اصظلاح حافظه ترانس‌اکتیو (حافظه گروهی، این که افراد یک گروه برای انجام یک کار روی هر آن‌چه هر کدام می‌دانند حساب کنند و از اطلاعات یکدیگر برای یک هدف مشترک بهره بگیرند) نامیده می‌شود،‌ برای یادآوری اطلاعات مورد نیاز استفاده می‌کنند. وی درباره موتورهای جستجوگر اینترنتی می‌گوید: «این خیلی شبیه به نحوه استفاده ما از سایر آدم‌ها در زندگی است. استفاده از اینترنت در واقع تعامل با تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها است.»

در این مطالعه، محققین به دانشجویان جمله‌هایی را می‌گفتند تا تایپ کنند. جمله‌هایی مثل:‌ «پرنده‌های آبی‌رنگ نمی‌توانند رنگ آبی را ببینند»؛ آنها سپس به نیمی از دانشجویان گفتند که اطلاعات از روی رایانه پاک خواهد شد و به نیم دیگر گفتند اطلاعات ذخیره خواهد شد. در مرحله بعد وقتی از آن‌ها سوال کردند،‌ گروهی که فکر می‌کردند اطلاعات از روی رایانه پاک خواهد شد،‌ تا 40 درصد بهتر پاسخ‌ها را به یاد می‌آوردند.

البته این بدان معنی نیست که دانشجویانی که از اطلاعات آنلاین استفاده می‌کنند، ‌دیگر هیچ‌چیزی را به خاطر نمی‌سپارند! به گفته اسپراو، دانشجویان هنوز هم در به خاطر سپردن اطلاعات خیلی خوب عمل می‌کنند. نکته مهم،‌ تاثیر ابزارهای آنلاین روی نحوه عملکرد حافظه ما است.

این مطالعه از گام‌های اول مطالعه در زمینه اینترنت،‌ ابزارهای آنلاین و شناخت است. با وجود گستردگی استفاده از این‌گونه ابزارها،‌ مطالعات کمی در این زمینه وجود دارد.

اسپراو در مطالعه بعدی خود می‌خواهد سهم اطلاعات آنلاین را در تکالیفی که به استفاده از تفکر نقاد مربوط می‌شوند بررسی کند. باید دید افراد بیشتر روی اطلاعاتی که آنلاین به دست می‌آورند حساب می‌کنند یا اطلاعاتی که در ذهن خود دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد