X
تبلیغات
رایتل
فقط و فقط 164 هزار تومان

برترین مطالب دنیای امروز

    » ماشین جالب و عجیب فرهاد مجیدی و محمدرضا گلزار! + تصویر
    » بازیگر زن سریال کلاه پهلوی + عکس های برهنه در فضای مجازی
    » حتما خانمهای ساپورت پوش بخوانند!!
    » لو رفتن فیلم خصوصی ماه عسل جنیفر لوپز با عکس های برهنه!!
    » عکس لو رفته از جنیفر لوپز بدون آرایش
    » سنگ قبر محمود احمدی نژاد + تصویر واقعی
    » لخت مادرزاد در ساحـل دریا در حال برنزه کردن!! + عکس
    » گلشیفته فراهانی در حادثه تیراندازی کشته شد
    » جهاد جنسی و همبستری زنان با مردان سوری + تصاویر
    » حجاب این دو تا جیگر منو کشته!! + عکس
    » ای واااای آلتـــم کنده شــــد!! +18
    » این هانیه توسلیه در لباس حمامه؟؟!! + عکس
    » وقتی حس شیطنت مریلا زاررعی با رضا عطاران گل میکنه + عکس
    » اگه طاقت دیدن عکس ناجور نداری کلیک نکن

برای سلامتی بیشتر ورزش های سبک را جایگزین ورزش های سنگین کنید


تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت‌های سبکی مانند راه رفتن و ایستادن با مصرف کالری برابر نسبت به فعالیت‌های ورزشی سنگین در حفظ سلامت فرد مؤثرتر هستند و به شکل معنی‌داری چربی و کلسترول خون او را کاهش می‌دهند.


شاید عجیب به نظر برسد؛ اما تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد اگر فرد پیاده‌روی یا ایستادن را جایگزین روزانه 1 ساعت ورزش سنگین بکند، در صورتی که کالری مصرف شده در هر کدام از این دو تمرین برابر باشد، اثر فعالیت‌های ورزشی سبک روی سلامتی او به مراتب بیشتر از تمرین‌های ورزشی سنگین خواهد بود.


هانس ساولبرگ و همکارانش در دانشگاه ماستریخ هلند با انجام آزمون‌های گوناگونی به این نتیجه رسیده‌اند که ورزش سبک و آرام در مقابل ورزش سنگینی که معادل آن کالری مصرف می‌کند، به مراتب در کاهش سطح چربی خون فرد و افزایش حساسیت سلول‌های بدن او به انسولین مؤثرتر عمل خواهد کرد.

آنها برای انجام این آزمون سه گروه از داوطلبان 19 تا 24 ساله را که همگی وزن طبیعی داشتند، انتخاب کردند و از آنها خواستند از سه رژیم متفاوت تبعیت کنند. گروه اول از این شرکت‌کنندگان می‌بایست روزانه 14 ساعت بنشینند و از انجام هر گونه فعالیت ورزشی منع شده بودند. گروه دوم از این داوطلبان می‌توانستد در برابر هر 13 ساعت زمانی که روزانه به نشستن اختصاص می‌دادند، یک ساعت تمرین‌های ورزشی سنگین انجام دهند و زمان برای گروه سوم به 6 ساعت نشستن، 4 ساعت راه رفتن و 2 ساعت ایستادن تقسیم شده بود. محققان پس از پایان دوره انجام آزمون‌ها حساسیت بدن هر یک از شرکت‌کنندگان به انسولین و سطح چربی خون آنها را اندازه‌گیری کردند تا ببینند این دوره از تغییرات چه اثری روی این فاکتورهای متابولیکی که می‌توانند در تعیین ابتلای فرد به دیابت یا چاقی مؤثر باشند، داشته است.

نتایج نشان می‌داد گروه دوم و سوم که رژیمی همراه با تحرک داشتند نسبت به گروه اول که کم‌تحرک بودند، سوخت‌وساز بیشتری داشتند و کالری مصرف شده توسط آنها تقریبا یکسان بود. در گروه دوم که روزانه یک ساعت تمرینات ورزشی سنگین انجام می‌دادند، سطح کلسترول و چربی نسبت به قبل اندکی کاهش پیدا کرده بود؛ اما در گروه اول که فعالیت مستمر و سبک روزانه داشتند به شکل معنی‌داری پایین‌تر آمده بود.

از سوی دیگر آزمون‌ها نشان می‌داد سطح انسولین در گروه سوم که فعالیت سبک روزانه داشتند به شکل معنی‌داری نسبت به دو گروه دیگر که رندگی کم‌تحرک یا فعالیت ورزشی یک ساعته همراه با ساعات طولانی کم‌تحرکی داشتند، بهبود پیدا کرده است. ساولبرگ و همکارانش می‌گویند تغییر سبک زندگی به زندگی پرتحرک یا همراه با فعالیت‌های سبک روزانه می‌تواند تأثیر مثبتی روی فاکتورهای متابولیک فرد داشته باشد و مخصوصا زمانی که میزان کالری مصرف شده توسط این فعالیت‌ها با تمرین‌های ورزشی سنگین برابر باشد، اثر آنها در حفظ سلامتی فرد و جلوگیری از چاقی یا ابتلا به دیابت به مراتب بیشتر خواهد بود.



0 دیدگاه