دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

خانمها بعد از بارداری کفش های بزرگتری بپوشید


بر اساس نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، حاملگی باعث افزایش اندازه پای زنان می‌شود. تغییری که ظاهرا دائمی است. احتمالا این فشار وزن جنین به پاهای مادر است که باعث چنین تغییراتی می‌شود.


بر اساس نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، حاملگی باعث افزایش اندازه پای زنان می‌شود تغییری که ظاهرا دائمی است. 
محققان ارتفاع قوس (گودی) و طول پای 49 زن را طی دوران بارداری و پنج ماه پس از زایمان آنان اندازه‌گیری کردند. طی این دوره به طور میانگین، ارتفاع قوس پای زنان کاهش و در عوض طول پای آنان بین 2 تا 10 میلی‌متر افزایش می‌یافت. روی‌هم رفته، حدود 60 تا 70 درصد از زنان پس از زایمان دارای پاهای بلندتر و با قوس کمتر بودند.
در حالی‌که مطالعات قبلی تغییر اندازه پای زنان را طی دوران حاملگی اثبات کرده بودند؛ پیش از این هیچ مطالعه‌ای به بررسی دائمی بودن این تغییرات پس از دوران زایمان نپرداخته بود. نیل سیگال، محقق پروژه و استادیار ارتوپدی و توان‌بخشی دانشگاه آیوا می‌گوید: «من خیلی می‌شنیدم که زنان می‌گفتند پس از حاملگی خود مجبورند کفش‌های جدیدی بخرند. این مساله باعث شد تا بیشتر به مطالعه این موضوع بپردازم.»
در مطالعه قبلی خود، سیگال در یک فروشگاه 110 زن را بررسی کرد و از آنان پرسید که آیا اندازه کفش آنها هرگز در طول بزرگسالی تغییر کرده است یا خیر. در حالی‌که پاسخ تنها 13 درصد از زنانی که هرگز باردار نشده بوده‌اند به این سوال مثبت بود، اما بین حدود 60 درصد از زنانی که حداقل یک بار باردار شده بودند گفتند که اندازه پاهایشان تغییر کرده است.
تغییر اندازه پا ممکن است به دلیل وزن اضافه‌ای باشد که زنان در دوره بارداری با خود حمل می‌کنند. به گفته محققان این بار فشار بیشتری بر پاها وارد می‌کند و بنابراین، ممکن است باعث صاف شدن قوس پا شود. علاوه بر آن، زنان باردار هورمون‌هایی تولید می‌کنند که انعطاف مفاصل و رباط‌ها (بافت‌هایی که استخوان را به استخوان متصل می‌کند) را بیشتر می‌کند؛ که احتمالا منجر به منعطف‌تر شدن ساختار پا می‌شود.
اغلب زنان شرکت کننده در مطالعه جدید که دچار تغییراتی در اندازه ارتفاع قوس و طول پا شده بودند، نخستین بار بود که مادر شدن را تجربه می‌کردند. زنانی که دو یا سه بچه به دنیا آورده بودند چنین تغییرات آشکاری را تجربه نکرده بودند. 29 نفر از زنان مورد مطالعه نخستین بار بود که مادر می‌شدند، 17 نفر بچه دوم خود را به دنیا آورده بودند و 3 نفر نیز تجربه سوم‌شان بود. اما سیگال می‌افزاید که برای تایید این نتایج مطالعات بیشتری مورد نیاز است.
به گفته سیگال، تغییرات ایجاد شده در پای زنان می‌تواند توضیح دهد که چرا احتمال ابتلای آنان به التهاب مفاصل یا درد در پاها، زانوها، لگن و ستون فقرات در دوران بارداری افزایش می‌یابد. پای صاف باعث کشش رباط‌ها در کف پا می‌شود و با ایجاد تغییر در راه رفتن، منجر به وارد شدن کشش بیشتر بر زانوان می‌شود.
سیگال قصد دارد تا برای مشخص شدن اینکه آیا تغییرات ایجاد شده در پای زنان به مشکلات سلامتی دیگری مانند التهاب مفاصل نیز منجر می‌شود، مطالعات بیشتری انجام دهد. وی همچنین قصد دارد تا دریابد که آیا اصلاح کفش زنان حامله می‌تواند از صاف شدن پاهای آنها جلوگیری کند یا خیر.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد