دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

هوگو چاوز این بار منتخب مرگ شد


هوگو چاوز جنجال برانگیز ترین ، محبوب ترین و سوسیالیست معاصر جهان که چهار دوره منتخب مردم ونزوئلا بود این بار منتخب مرگ شد.


فرمانده شکست ناپذیر، سرانجام در روز پنجم مارس 2013 از سرطان شکست خورد و سوسیالیسم، که او بارها آن را تنها راه نجات بشریت دانسته بود نتوانست او را از چنگال مرگ نجات دهد.
فرمانده چاوز ساعت چهار و بیست و پنج دقیقه روز پنجم مارس در سن 58 سالگی که زمان مناسبی برای مرگ یک سیاستمدار محبوب و پوپولیست نبود در گذشت. این خبر غم انگیز را مادورو، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا با بغضی شدید در گلو که سعی داشت آن را کنترل کند بیان کرد. چاوز در حالی مرد که دوره چهارم ریاست جمهوری خود را که در انتخابات سال 2012 برده بود، حتی می توان گفت شروع نکرده بود و می توانست همچنان سکان کشتی بولیواری خود را در دست داشته باشد.
مرگ چاوز همتایان و برادران چپگرای او در آمریکای لاتین و پیروان انقلاب بولیواری را در تاثر عمیقی فرو برد. با رفتن چاوز، کتاب مبارزه با امپریالیسم جهانی برگ تازه ای خورد و بیش از همه کوبایی ها را که سال ها از کمک های ونزوئلا منتفع شده بودند را نگران آینده اقتصادی خود کرد.
اما چاوز خود نگران چیز دیگری بود. او پیش از آخرین عزیمتش به کوبا، فقط به فکر نجات انقلاب بولیواری بود که در جمهوری پنجم آن را سرلوحه خود قرار داده و همواره از همه خواسته بود تا پیرو آن باشند.
وقتی می خواست برای آخرین بار به کوبا برود در برابر دوربین های تلویزیونی یک وصیت مشخص کرد. او از همه مردم ونزوئلا که تنها یک ماه پیش، او را برای چهارمین بار برای ریاست جمهوری انتخاب کرده بودند خواست برای حفظ انقلاب بولیواری ، مادورو را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند و در این راه از هیچ چیز فرو گذار نکنند.
وصیت اوبه مردم کشورش در برابر دوربین های تلویزیونی در صورت بازنگشتنش از کوبا در حالی بود که ونزوئلایی ها سه هفته پیش به خیابان ها ریخته و بازگشت او از کوبا به کاراکاس را جشن گرفته بودند. اما به زودی مشخص شد که بازگشت او به ونزوئلا صرفا بازگشتی برای کشیدن نفس های آخر در سرزمین مادری بوده است.
روز پنجم مارس 2013 میلیون ها ونزوئلایی به خیابان ها ریخته و برای مرگ او گریستند. مردم ونزوئلا دوست و فرمانده خود را که شعار همیشگی اش حمایت از آنها بود از دست داد گرچه به قول شان پن، هنرپیشه معروف چپگرای آمریکایی او تنها دوست مردم ونزوئلا نبود بلکه دوست مردم آمریکا بود که حتی از داشتنش نیز خبر نداشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد