دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

نبش قبر اموات از نظر مراجع تقلید


در احکام اسلامی، نبش قبر عملی حرام محسوب می شود.



آیت الله وحید خراسانی: مسأله 648 ـ نبش قبر امامزاده ها و شهداء و علماء و همچنین در غیر این موارد از مواردى که مستلزم هتک باشد اگر چه سالها بر آن گذشته باشد حرام است.


آیت الله سیستانی: مسأله 631 ـ خراب کردن قبر امامزادها و شهداء و علماء و هر موردى که خراب کردن قبر هتک شمرده شود اگر چه سالها بر آن گذشته و بدنشان از میان رفته باشد، حرام است.

نظر آیت الله وحید خراسانی درباره مواردی که نبش قبر حرام نیست

اول آن که میت در زمین غصبى دفن شده باشد و مالک زمین راضى نشود که در آن جا بماند.

دوم آن که کفن یا چیز دیگرى که با میت دفن شده غصبى باشد و صاحب آن راضى نشود که در قبر بماند. و همچنین است اگر چیزى از مال خود میت که به ورثه او رسیده با او دفن شده باشد و ورثه او راضى نشوند که آن چیز در قبر بماند مگر در صورتى که آن چیز مال کمى باشد ، که در این صورت نبش قبر محلّ اشکال است.

سوم آن که شکافتن قبر موجب هتک حرمت نباشد و میت بى غسل یا بى کفن دفن شده باشد ، یا بفهمند غسلش باطل بوده ، یا به غیر از دستور شرع کفن شده ، یا در قبر او را رو به قبله نگذاشته اند.
چهارم آن که براى ثابت شدن حقّى که اهم از حرمت میت است ، بخواهند بدن میت را ببینند.
پنجم آن که میت را در جایى که بى احترامى به اوست ، مثل قبرستان کفّار یا جایى که کثافت و خاکروبه مى ریزند ، دفن کرده باشند.

ششم آن که براى یک مطلب شرعى که اهمّیت آن از شکافتن قبر بیشتر است قبر را بشکافند ، مثلا بخواهند بچّه زنده اى را از شکم زن باردارى که دفنش کرده اند بیرون آورند.
هفتم آن که بترسند درنده اى بدن میت را پاره کند ، یا سیل او را ببرد ، یا دشمن بیرون آورد.

هشتم آن که قسمتى از بدن میت را که با او دفن نشده بخواهند دفن کنند ، ولى احتیاط واجب آن است که آن قسمت از بدن را طورى در قبر بگذارند که بدن میت دیده نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد