دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

متن گفتگوی زنده محمدرضا عارف با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو


محمدرضا عارف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران، در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دو گفته است که وضع موجود کشور "به دلیل حاکمیت یکپارچه اصولگرایان در طول هشت سال گذشته" است.


آقای عارف از "فضای امنیتی" در ایران انتقاد کرده و گفته است در دولت خود "جلوی توهین به اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد را می‌گیرم".

شامگاه چهارشنبه ۸ خرداد (۲۹ مه) دو نامزد دیگر این انتخابات، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی، در دو برنامه تلویزیونی در شبکه‌های دیگر حاضر شدند و از سیاست‌های خود گفتند.

محمدرضا عارف گفت به این خاطر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است که "نگران آرمان‌هایی هستم که برای آن انقلاب کرده‌ام، من نگران یک‌پارچگی کشور و گسست نسل اول و سوم هستم".

او برنامه خود را با سلام‌گفتن به "همه هموطنان زرتشتی، یهودی، مسلمانان شیعه و سنی، همه اقوام ایرانی" آغاز کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت در دولت خود حقوق اقوام و اقلیت‌های ایرانی را "به طور کامل" رعایت می‌کند و به همین خاطر در دولت خود "معاونت اقوام" را ایجاد می‌کند.

آقای عارف که در دولت محمد خاتمی معاون اول ریاست‌جمهوری بود ابراز خوش‌وقتی کرد که بعد از چهار سال، یکی از اعضای کابینه آقای خاتمی فرصت پیدا کرده در تلویزیون ایران سخن بگوید.

این نامزد ریاست جمهوری گفت: "در هر انتخاباتی نگرانی از تخلف و تقلب پیش می‌آید، باید تلاش کنیم انتخابات با حداقل نقص برگزار شود."

او از محدودیت‌ها در فضای دانشگاهی ایران انتقاد کرد و گفت که در سال‌های اخیر "دانشجو به دلیل پرسشگری، ستاره‌دار و استاد، بازخرید شده است. تشکل‌های صنفی و دانشجویی و انجمن‌های اسلامی نیز منحل شده‌اند."

محمدرضا عارف گفت که اصول‌گرایان "مطمئنا به این نتیجه رسیده‌اند که بدون اصلاح‌طلبان نمی‌توانند کشور را اداره کنند."

او وعده داد که در دولت خود "۳۰ سال تجربه مدیریت کلان در بخش‌های مختلف کشور و هشت سال در کابینه دولت اصلاحات را در اختیار کشور و مردم قرار دهم."

آقای عارف وعده داد که اگر به ریاست‌جمهوری برسد، "استقراض از بانک مرکزی را قطع خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد تورم را به زیر ۱۰ درصد برسانیم".

او همچنین گفت که دولتش هر سال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌کند و طرح مسکن مهر را که "مشکلات و ایرادهایی دارد"، در قالب "طرح مسکن ماندگار" اجرا خواهد کرد.

محمدرضا عارف وعده داد رشد اقتصادی ایران را به ۸ درصد برساند، ارز را تک‌نرخی کند، و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را به عنوان "راه نجات کشور" اجرا کند.

او تجربه دولت محمد خاتمی را در اشتغال‌زایی موفق بر شمرد و گفت: "بالاترین رشد جمعیت در دهه ۵۵ تا ۶۵ بود و متولدین این دهه در دوران اصلاحات به سنین بالای ۱۵ رسیدند اما با وجود همه مشکلات درآمدی و با نفت بشکه‌ای زیر ۱۰ دلار، ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ایجاد کردیم."

او وعده داد که سرمایه‌گذاری خارجی را افزایش دهد.

آقای عارف گفت پرونده هسته‌ای، یک "پرونده سیاسی" و راه‌حل آن هم سیاسی است.

محمدرضا عارف تاکید کرد به نفع هیچ نامزد دیگری کنار نخواهد رفت. در روزهای گذشته از احتمال کناره‌گیری حسن روحانی یا محمدرضا عارف به نفع یکدیگر سخن به میان آمده بود.

او گفت که ایران باید با تقویت وزارت خارجه، آن را تنها پل ارتباطی با دنیا کند تا بتواند برای حل پرونده هسته‌ای "اجماع جهانی" را جلب کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره "میزان انتقادپذیری" خود گفت: "در زمانی که من رییس دانشگاه تهران بودم، دانشجویانی را که اعتراض داشتند یا حتی اعتصاب می‌کردند، هیچ‌گاه به کمیته انضباطی معرفی نکرده‌ام."

او گفت بنا دارد در کنار شورای مشاوران عالی، یک "شورای منتقدین" تشکیل دهد و "به منتقدان حقوق می‌دهم تا از من انتقاد کنند".

محمدرضا عارف در این برنامه تاکید کرد که به نفع هیچ نامزد دیگری کنار نخواهد رفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد