دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

راهکاری جدیدی برای درمان کچلی

محققان انگلیسی و آمریکایی طی یک پروژه مشترک موفق شدند تار موی جدید از نمونه بافت، رشد دهند. اگرچه هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام شود اما این گروه می گوید این شیوه قابلیت درمان طاسی سر را دارد.  

نتایج به دست آمده در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

در حال حاضر درمانهای طاسی شامل داروهایی است که ریزش مو را کم می کند و پیوند مو به گونه ای است که در آن مو از قسمت های پشت سر برای پوشش کاهش مو در جلوی سر استفاده می شود.

پژوهشگران دانشگاه دورهام در انگلیس و دانشگاه کلمبیا در آمریکا تلاش کرده اند تا موی جدید را رشد دهند. در این شیوه آنها با ماده ای که از پایه یک مو گرفته می شود، کار را آغاز کرده و از آن برای رشد تعداد زیادی مو استفاده کردند.

اما بر خلاف موفقیت های به دست آمده در مطالعات حیوانی، اما موی انسان برای رشد آسیب پذیر است. هر وقت بافت انسانی از پاپیلای درمی – سلولهایی که پایه هر فولیکول مو شکل می دهند- گرفته می شد این سلول ها به جای رشد دادن موهای جدید، به پوست تبدیل می شدند.

با این حال این محققان دریافتند با انباشته کردن این سلول ها به یکدیگر در یک کره سه بعدی می توان هویت مویی آنها را حفظ کرد.

در این پژوهش از هفت نفر بافت گرفته شده و این بافت ها در کره های سه بعدی رشد داده شدند. سپس این کره ها به پوست انسان که بر پشت موش ها گرافت شده بود پیوند زده شدند. پس از شش هفته، در پنج مورد از هفت مورد فولیکول های موی جدید شکل گرفتند و تعدادی موی ریز جدید نیز رشد کرد.

محققان انگلیسی این پروژه می گویند: درمان برای طاسی ممکن است اما هنوز برای مردان بسیار زود است تا از این شیوه برای درمان اقدام کنند. اکنون محققان باید در زمینه رشد دوباره مو به همان شکل، سایز ، بلندی و زاویه سابق کار کنند که برخی از این زمینه ها نیازمند استفاده از راهبردهای مهندسی است.

این پژوهشگران بر این باورند که طاسی در نهایت درمان پذیر است. هرگونه درمان در آینده مستلزم پیوند سلولهایی است که در محیط آزمایشگاه رشد یافته اند از این رو ایمنی و بی خطر بودن این شیوه بسیار مهم است. چرا که خطر عفونت وجود دارد و سلول ها ممکن است غیرطبیعی شده و در حال رشد، سرطانی شوند.

درمان طاسی ممکن است نخستین کاربرد این تحقیقات نباشد. محققان معتقدند که این یافته ها می تواند برای بهبود کیفیت گرافت های پوست مورد استفاده پس از سوختگی های شدید به کار گرفته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد