دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

سال 1392 خودرو گران می شود؟

دبیر انجمن خودروسازان:
“خودروهای مدل ۹۳ گران نمی‌شود”  

دبیر انجمن خودروسازان با اعلام اینکه افزایش قیمتی با تغییر مدل خودروهای ۹۲ به ۹۳ نداریم، گفت: خودروسازان سال گذشته و امسال ۵هزار میلیارد تومان ضرر کردند، بر همین اساس اصرار بر تغییر قیمت پایه در فرمول شورای رقابت دارند.

به گزارش تسنیم، احمد نعمت بخش با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای مدل سال ۹۳ با استاندارد یورو ۴ تولید و تحویل می‌شوند در نتیجه شاهد افزایش قیمتی بابت تغییر مدل ۹۲ به ۹۳ در این محصولات نخواهیم بود، اظهار داشت: البته تبدیل خودروهای یورو۲ به یورو۴ به طور متوسط ۲ میلیون تومان هزینه در بردارد.

نعمت بخش درباره تغییر فرمول قیمت گذاری شورای رقابت که اخیراً مطرح و رئیس شورای رقابت نیز آن را تأیید نموده است افزود: یکی از ایرادات اساسی فرمول فعلی شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو قراردادن قیمت پایه فروردین ماه ۹۱ است که خودروسازان به این قیمت پایه اعتراض دارند. در سال ۹۱ خودروسازان حدود ۴ هزار میلیارد تومان با ضرر روبرو شدند لذا اصرار دارند که این قیمت پایه که حدود ۱۴ درصد زیر قیمت واقعی است اصلاح گردد.

بخشهایی از سخنان دبیر انجمن خودروسازان از این قرار است:
در فرمول شورای رقابت تورم بخشی مدنظر قرار نگرفته است. قیمت ارز در فرمول شورای رقابت ارز مبادله‌ای تعیین شده در حالی که خودروسازان از ارز آزاد استفاده می‌کنند. امسال نیز خودروسازان هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند، لذا ما معتقدیم در روند کار کار‌شناسی، فرمول شورای رقابت باید با اصلاحاتی همراه شود.
خودروسازان از طریق پیش فروش و فروش دارایی‌ها و شرکت های خود سعی در کسب منابع برای افزایش تولید دارند به نحوی که درسال جاری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هر یک حدود ۵۰۰ میلیارد تومان دارایی های خود را جهت کمک به نقدینگی و طلب قطعه سازان به فروش رسانده‌اند.
متأسفانه هنوز ضرر ۵ هزارمیلیارد تومانی خودروسازان که عدد بسیار بزرگی به شمار می‌آید پرداخت نشده است، دولت باید در این رابطه تدبیر مناسبی را اتخاذ کند تا در راستای آن خودروسازان بتوانند بدهی‌های خود را به قطعه‌سازان پرداخت کنند.
همچنین درباره طراحی پلت‌فورم جدید خودرو که از سوی قطعه‌سازان با مشارکت سه شرکت اروپایی مطرح شده است، باید گفت قطعه‌سازان به تنهایی امکان تهیه پلتفورم را ندارم بلکه این خودروساز است که با مشارکت شرکت‌های تخصصی فعال پلتفورم را طراحی و در ‌‌نهایت برای تأمین قطعات آن به قطعه سازان مراجعه می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد