دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

راز چاق شدن انسانها آشکار شد

یک مطالعه که پیش از این انجام شده بود، نشان داده است که می توان سطح گرلین را با مصرف یک رژیم غذایی مملو از پروتیین کاهش داد.

تسنیم: دانشمندان متوجه شدند که چگونه یک ژن که ارتباط آن از مدت ها پیش با چاقی مشخص شده است می تواند انسان را با افزایش حس گرسنگی چاق کند.  

واریان معمولی ژن FTO که از هر شش نفر، یکی را تحت تاثیر قرار می دهد احتمال چاق شدن را ۷۰ درصد افزایش دهد اما تا اکنون دانشمندان نمی دانستند که این ژن چگونه این کار را انجام می دهد.

اکنون گروهی از محققان انگلیسی با استفاده از یک سری آزمایشات متوجه شده اند که افراد دارای این واریان ژنی نه تنها سطح هورمون گرسنگی (گرلین) در خونشان بیشتر است بلکه حساسیت مغزشان به این ماده شیمیایی نیز بالاتر است.

این کشف به دنبال مطالعه نمونه های خون افراد مورد مطالعه پس از صرف غذا ، بررسی تصاویر ام.آر.آی مغزی آنها و مطالعات پایه سلولی که تولید گرلین را در سطح مولکولی مورد مطالعه قرار می دهد، بدست آمد.

محققان گفتند: نتیجه حاصله از این مطالعه می تواند روش های درمانی جدید موثری را برای چاقی ارائه دهد.

یک مطالعه که پیش از این انجام شده بود، نشان داده است که می توان سطح گرلین را با مصرف یک رژیم غذایی مملو از پروتیین کاهش داد.

محققان می گویند: ژن FTO تنها بخش کوچکی از همه گیری چاقی را شامل می شود اما یافته اخیر گام مهمی در جهت کشف عوامل مختلف درگیر به شمار می رود.

شیوع چاقی در سراسر جهان با نرخ هشدار دهنده ای در حال افزایش است و کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه، هر دو درگیر این معضل شده اند.

چاقی یک عامل خطر ساز مهم برای ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و برخی سرطان ها به شمار می رود.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، دستکم ۸/۲ میلیون بزرگسال هر سال در نتیجه داشتن اضافه وزن و یا چاقی جان خود را از دست می دهند و بیش از ۴۰ میلیون کودک زیر پنج سال در سال ۲۰۱۱ دارای اضافه وزن بودند.

نتایج این مطالعه در مجله Clinical Investigation منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد