دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

تاریک ترین سایه رصدشده جهان

 در این تصویر از تلسکوپ فضایی فروسرخ اسپیتزر، شاهد تاریک‌ترین سحابی مشاهده‌شده تاکنون به قطر ۵۰ سال‌نوری هستید که نه‌تنها نور مرئی، که نور فروسرخ را نیز سد کرده است. 

این سحابی از گاز و غبار که به‌شکل لکه‌ای تاریک در مرکز تصویر خودنمایی می‌کند، قرار است زایشگاه ستارگان جدیدی در مرکز کهکشان راه‌شیری باشد. دانشمندان ناسا با اندازه‌گیری سایه‌های مشاهده‌شده، قطر این سحابی را ۵۰ سال‌نوری و جرم آن‌را ۷۰هزار برابر جرم خورشید برآورد کرده‌اند.

سحابی‌های تاریک معمولا فقط در نور مرئی تیره دیده می‌شوند و می‌توان در نور فروسرخ، ساختار لایه‌های غبار و آن‌چه پشت آنها پنهان شده است را مشاهده کرد، اما این سحابی جدید به‌قدری آغشته از غبارهای میان‌ستاره‌ای است که حتی نور فروسرخ نیز در آن کاملا پراکنده شده و منطقه در نور فروسرخ نیز تیره دیده می‌شود.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که این سحابی در آینده نه‌چندان دور میزبان یکی از سنگین‌ترین خوشه‌های جوان ستاره‌ای در کهکشان راه‌شیری خواهد بود. به گفته آنها این ستارگان فوق‌العاده سنگین و از رده طیفی O خواهند بود که دمای سطح آنها به بیش از ۵۰هزار کلوین می‌رسد و تنها چند ده‌هزار سال عمر خواهند کرد. این ستارگان فوق‌سنگین در آخر عمر خود طی انفجارهای ابرنواختری خیره‌کننده‌ای عناصر سنگین را به شکل گرد و غبار در فضا پراکنده کرده و به غنی‌تر شدن مواد سنگین در این منطقه از کهکشان کمک می‌کنند.

در این تصویر رنگ کاذب، رنگ آبی نشان‌دهنده نورهایی با طول‌موج ۳.۶ میکرومتر، رنگ سبز نشان‌دهنده پرتوهای ۸ میکرومتری و رنگ قرمز نشان‌دهنده پرتوهایی با طول‌موج ۲۴ میکرومتر است. نقطه نارنجی-زردرنگ درخشانی نیز که در مرکز تصویر خودنمایی می‌کند مربوط به ستاره جوانی است که حرارتش، پیله غباری اطراف آن‌را روشن کرده است.


نظرات 1 + ارسال نظر
سحر کیانی سه‌شنبه 6 خرداد 1393 ساعت 12:49 http://fraeng.blogfa.com/

استخدام مترجم
http://fraeng.blogfa.com/post/12

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد