دنیای امروز

مجله اینترنتی

دنیای امروز

مجله اینترنتی

مواد مخدر در قالب آدامس و پاستیل!

کارشناسان بر این باورند مواد مخدر جدید از ترکیبات مواد شیمیایی تهیه شده و در قالب آدامس، پاستیل و پودر به عنوان خوشبو کننده دهان و با طعم عموماً نعنایی در بسته‌های آلومینیومی و با تصاویر جذاب رنگی به بازار عرضه می‌شود.  

کارشناسان فعال در حوزه اعتیاد معتقدند این آدامس ها پس از مصرف باعث سرخوشی، بی خیالی و توهم شده و حتی می تواند منجر به مرگ فرد مصرف کننده شود.

' امیر عباس غلامی ' یک درمانگر اعتیاد در این زمینه گفت: آدامس های حاوی مواد مخدر از نظر شیمیایی سردسته موادمحرک فعلی آمفتامین‌ها هستند که تحت عناوین مختلف از جمله قرص شادی و داروی عشق ارایه می شود.

وی با بیان اینکه جوانان این آدامس ها را به بهانه ایجاد احساس خشنودی و نشاط مصرف می کنند، ادامه می دهد: این آدامس ها اثر سویی بر سیستم اعصاب از طریق بروز اشکال در سیستم سروتونین و دوپامین مغز به صورت موقت و دایم دارد که بسیار خطرناک است.

غلامی اظهار می دارد این آدامس های حاوی مواد مخدر، بازار جدید و پر سود مافیای موادمخدر دنیا را تشکیل می دهد و بر اساس گزارش های مستند بیش از هشت میلیون نفر در جهان از این آدامس ها استفاده می کنند.

' دیانا رستگاری ' یک روانپزشک نیز در این زمینه می گوید: بسیاری از جوانان عوارض مصرف این آدامس های مخدر را نمی‌دانند. وی با اشاره به اینکه این آدامس ها به عنوان خوشبو کننده دهان به فروش می‌رسند، می افزاید: گرفتگی عضلات، افزایش ضربان قلب و فشارخون، بی‌قراری و اضطراب، لرزش، افزایش دمای بدن، از دست رفتن آب بدن، افزایش استعداد ابتلا به بیماری‌های قلبی و مغزی، اختلال حافظه، افسردگی و مسمومیت از عوارض مصرف این نوع آدامس ها است.

رستگاری، نقش رسانه ها را در اطلاع رسانی و آشنایی مردم به ویژه والدین در خصوص شکل این آدامس های مخدر و عوارض آنها در جامعه بسیار مهم و ضروری می داند و می گوید: بسیاری از والدین و جوانان از مواد تهیه شده این آدامس و حتی نوع و شکل آنها بی خبرند و این وظیفه اطلاع رسانی به عهده رسانه ها به ویژه صدا و سیما است.

به گزارش برنا، وی خاطرنشان می کند ضروری است در مدارس و مراکز آموزشی با به کارگیری کارشناسان حوزه اعتیاد، شکل و عوارض آدامس های مخدر به دانش آموزان و جوانان بیان شود.

' محمدباقر صابری زفرقندی' مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این خصوص می گوید: این نوع آدامس‌ها در واقع یک نوع تنباکوی جویدنی است که با مواد دیگری از جمله آهک، پان و غیره ترکیب و مصرف آنها موجب بروز ضایعات شدید دهان و دندان و لثه می‌شود.

وی تصریح می کند افرادی که قصد خرید آدامس‌های مجاز را دارند بایستی دقت کنند که آدامس حتماً دارای پروانه وزارت بهداشت باشد.

صابری زفرقندی با بیان اینکه ستاد مبارزه با موادمخدر به طور جدی عرضه و توزیع این گونه مواد را دنبال می کند، می گوید: بهترین ابزار کنترل و جلوگیری از عرضه این مواد، مردم هستند و آنان باید از مصرف هر نوع آدامس با اشکال مختلف و با مارک ناشناس که به نوعی مشکوک به نظر می رسد، خودداری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد